Leren is één maar doen is twee

Door: Bart Stevens

‘Ik heb het gevoel dat ik de grip op mijn team aan het kwijt raken ben… En nog erger: door het vele werken heb ik weinig tijd voor mijn kinderen.”

Wat gebeurt er binnen een familiebedrijf wanneer deze wordt overgedragen aan de opvolger en het bedrijf ondertussen ook nog eens een enorme groei doormaakt? Enige tijd geleden kwam ik in contact met een familiebedrijf waarvan vader en moeder uit het bedrijf zijn gestapt om het stokje over te dragen aan hun zoon. Het bedrijf maakte ondertussen een enorme groei door met meer medewerkers en productgroepen dan ooit.

De zoon die inmiddels aan het roer staat van het mkb-bedrijf vertelde me dat hij het gevoel had de grip op zijn team kwijt te raken. Maar ook, en voor hem nog belangrijker: dat hij te weinig tijd had voor zijn kinderen omdat hij altijd maar aan het werk was. Naar aanleiding van deze constateringen ben ik aan de slag gegaan met voeren van intakegesprekken met het team.

Hieruit bleek inderdaad dat de medewerkers niet tevreden waren en de samenwerkingen verliepen moeizaam. De noodzaak van een training op maat bleek hoger dan verwacht. Drie medewerkers stonden op het punt te vertrekken, waaronder een van de teamleiders. Ik heb hen destijds gevraagd om nog even te wachten met het maken van een definitieve keuze tot zij de training gedaan hadden. Na het volgen van de communicatietraining bleek gelukkig al snel dat het team elkaar beter heeft leren kennen. De medewerkers leerden hoe zij elkaar beter konden begrijpen en met elkaar om konden gaan.

Een volgende uitdaging lag bij het managementteam. De teamleider met managementfunctie had weinig ervaring met efficiënt leiderschap. Een gevolg hiervan was dat hij de hele dag door zijn team aan het corrigeren en aansturen was. Niet alleen had dit effect binnen het team maar ook op zijn samenwerking met de eigenaar. Ik besloot het gehele managementteam te trainen op succesvol leidinggeven. Tijdens de training werd al snel duidelijk dat de leden van het managementteam nog onbekend waren met hun eigen stijl van leidinggeven en wat voor invloed dit had op het team. Tijdens de training is hier dan ook uitgebreid aandacht besteed evenals hoe je je werknemers optimaal kunt ontwikkelen.

Leren is één maar doen is twee! Met de handvaten en kennis op zak gingen de leden met frisse moed aan de slag met het ontwikkelen van hun team, hierbij met de ondersteuning van mij als coach.  Door deze ondersteuning en feedback was de teamleider in staat om binnen een korte periode al successen te boeken zoals:

  • Oordeel loos feedback geven i.p.v. overtuigen
  • Medewerkers werden onderdeel van de ontwikkeling van hun taken en het invulling geven daaraan
  • Duidelijke afspraken maken tijdens gesprekken en waarborgen binnen de organisatie
  • De functie P&O inhoud geven door gezamenlijk onderzoek naar de rol, kenmerken en betekenis voor de organisatie.

 

Doordat het team beter in staat is om elkaar te ondersteunen, werken ze nu veel efficiënter samen en is de sfeer beter dan ooit. De leidinggevende is gaan groeien in zijn functie en verantwoordelijkheden. De P&O functionaris geeft nu ondersteuning vanuit haar rol en stelt de vragen in het belang van de organisatie. De eigenaar heeft door deze ontwikkelingen meer rust om zijn taken op te pakken die hij belangrijk vindt voor de organisatie… en als vader!

Het hele team is nog steeds werkzaam bij dit bedrijf en er is niemand vertrokken nadat we het traject zijn gestart. Er staat een sterk en prettig team van mensen die op elkaar kunnen bouwen en elkaar ontwikkelen.

Leren is één maar doen is twee!

Lees ook: