Het excuus dat corona heet

Door: Luuk Wink

“Daar zit je dan als verkoper achter je scherm, telefoon in de aanslag en een lijst met leads waar je dankbaar gebruik van kan maken. Er zijn slechts 10 telefoontjes nodig, weet je, om tot een afspraak te komen en iedere afspraak leidt mogelijk tot een offerte. Na ongeveer een half uur voorbereiding ben je klaar voor het gesprek. Welke vragen ga ik stellen, hoe kan ik hem / haar overtuigen om de afspraak te maken, wat kan ik doen als mij gesprekspartner weerstand biedt, het is voor jou gesneden koek. De kiestoon verandert in een ringtoon, die zich herhaald. Meneer de Vries neemt uiteindelijk op en bij de vraag of hij een afspraak wil maken komt het hoge woord eruit. ”Door de corona hebben we het zo druk dat we geen tijd maken voor dit soort afspraken”.

”We hebben zoveel aanvragen en zo weinig mensen. Dat komt door de corona en veel ziekteverzuim.” ”Door corona zijn we achter geraakt op projecten en werkzaamheden”. ‘

‘Door corona zijn er geen ontwikkelgesprekken geweest”. ”Corona heeft er voor gezorgd dat we niet toe zijn gekomen aan het aansturen van onze mensen”.

”Corona heeft thuiswerken makkelijker gemaakt en nu is niemand bereikbaar”.

“Het excuus dat Corona heet”

Nu, na 2 jaar Corona, denk ik terug aan de Corona Burndown waarover ik schreef, de sluipmoordenaar zoals ik die toen heb benoemd. Helaas zien we de effecten. Niet zo zeer in het directe ziekteverzuim, wat t.o.v. andere jaren een lichte stijging laat zien, maar vooral in het psychische verzuim. De stress, burn-out, time-outs, tijdelijk thuisblijven gekoppeld aan fysieke aandoeningen… een groei van 37% volgens betrouwbare bronnen. En waarom? Omdat we niet meer weten wat werken is? Omdat ineens weer volle agenda’s te zien zijn? Omdat het jaren niet heeft gekund? Omdat men het niet meer is gewend?

We moeten weer wennen aan het ‘normale’ leven. We moeten weer wennen aan de normale drukte, die we voor deze periode als gewoon hebben ervaren. Een drukte waar we ons goed bij hebben gevoeld. We hebben weer tijd nodig om ons eigen weg opnieuw te vinden. We hebben weer tijd nodig om te leren werken!

In het geval van de verkoper dient hij te wennen aan het feit dat de telefoon gewoon gepakt kan worden, dat de afspraak afhangt van de mate van interesse voor hem en zijn product en dat de manier waarop hij omgaat met weerstand, type persoon en doel van het gesprek bepalend is voor succes. Gewoon omdat het zijn werk is. Wen er aan.

Tijd om het excuus om te zetten in kansen!  Tijd om weer normaal te doen.

 

Lees ook: