Goede werknemers zijn niet beschikbaar! 

 

Door: Luuk Wink

Als je maar vaak genoeg iets zegt dan wordt het vanzelf waarheid voor jou. Het lijkt wel of iedereen de bovenstaande gedachte vasthoudt. Of is het op dit moment echt zo dat de mensen die jij zoekt niet te vinden zijn? Is het zo dat de nieuwe generatie niet meer 40 uur wil werken per week, maar wil werken om voldoende te eten en te kunnen leven? Hebben we dan wel de nieuwe mensen nodig? Kunnen we ons eigen personeel niet nóg efficiënter laten werken?

Naast het feit dat we dit “personeelstekort” hebben doen we volgens mij ook ons “personeel tekort”. Hoe kan het zo zijn dat we verwachten van de medewerkers dat ze een prestatie leveren gelijk aan een robot. Een continue stabiele performance, zonder fouten en zonder vermoeidheid. Laten we vooral daar nu stil bij staan. Goede mensen zijn niet beschikbaar? Ja zeker, die heb je al in je team. Die werken al voor je en hebben de juiste aandacht en ondersteuning nodig.

Wordt het dan tijd om als ondernemer minder klanten aan te nemen of minder projecten? Of gaan we vol op werving en selectie?

Wat is dan de reden voor een nieuwe medewerker om bij jouw bedrijf te komen werken? Wat maakt jouw organisatie dan the place to be? Hoe onderscheid jij je zodat mensen willen komen en dan natuurlijk ook blijven?

Waar iedereen het over eens moet zijn is dat de aandacht voor iedere medewerker moet leiden tot een goede werksfeer. Dat we samen de schouders er onder moeten en kunnen zetten en dat daarin jij als leidinggevende, directeur/eigenaar of jij als bestuur een grote invloed hebt op jouw team, jouw huidige personeel maar vooral ook op de nieuwe medewerkers.

Geeft ze een warm welkom, zonder daarbij te kort te doen aan jouw bestaande toppers. Immers wanneer enkel een nieuwe abonnee van een weekblad wordt beloond met cadeaus, zal dit leiden tot een terugloop van abonnees.

Lees ook: