Geschreven door: Fabienne Gooijer

Zie het een beetje als een dagboek maar dan voor werk

Voor mijn nieuwe werk bij Wink Development Group mocht ik na 6 weken werkzaam te zijn, een training volgen. Het ging om de verkoop training van 4 dagen, inclusief 1 dag Paarden Spiegelen. Deze training mocht ik volgen om inzichtelijk te krijgen hoe wij training geven en om alle ins en outs te weten te komen over verkopen.

Dag 1 verkoop training 04-07-2023

Laat ik beginnen met het feit dat ik op keek tegen een lange dag informatie aanhoren. Toch kan ik na de eerste dag zeggen, ik van negen tot vier mijn aandacht erbij heb kunnen houden. Dit is voor mij eigenlijk wel echt een unicum, maar de training is interactief waardoor je continu op scherp staat. De inhoud van dag 1 was echt de basis van het verkopen, zoals hoe komt het tot stand en wat zijn belangrijke aspecten, dus echt de beginselen van verkoop. De informatie die gegeven werd was duidelijk en niet te langdraderig. De trainer, in dit geval Luuk, maakte de juiste balans tussen belangrijke informatie, eigen ervaring maar ook de passende hoeveelheid humor. Na dag 1 kan ik met volle overgave zeggen dat ik echt wel kapot was maar dit was het zeker waard voor zo’n leerzame dag.

Dag 2 verkoop training 09-10-2023 paarden spiegelen

Voor dag 2 stond paarden spiegelen op de planning. Dit was ondanks mijn eerdere stage bij WDG mijn eerst keer dat ik dit ging meemaken. Ik was in het begin wat sceptisch over het feit dat een paard mij zou gaan spiegelen. Mijn gevoel zat er wat dubbel in want ik ging er niet perse vanuit dat dit heel accuraat zou zijn. Na het ochtend deel neem ik mijn vooroordeel volledig terug maar waarom hoor ik je vragen? ’s Ochtends hadden we de mogelijkheid om individueel met het paard de bak in te gaan en puur naar jou als persoon te kijken. Vanaf het moment dat ik door de ingang liep was het al raak. Het paard zag mij wel, erkende dat ik in het midden stond maar kwam niet naar mij  toe. Hierdoor werd ik onzeker en op ten duur wat gefrustreerd, met de gedachten “nou waarom komt dat paard nou niet?”. Het paard uitte dit dus ook gelijk dat ik gefrustreerd raakte terwijl ik geen idee had dat hij dat merkte. Dit is 1 van de vele voorbeelden die zich die ochtend hebben voor gedaan. Na ongeveer 20/30 minuten 1 op 1 met het paard te hebben gestaan en feedback en vragen van Luuk te hebben gekregen, kan ik melden dat ik de meerwaarde van paardenspiegelen in zie. Mijn individuele sessie was erg diepgaand en zelfs confronterend, door het feit dat je als persoon dingen weg kan stoppen maar het paard dat in no time oppikt. Ik had het gevoel dat dat mij niet perse zou gebeuren maar ook ik moest er aan geloven.

Na de lunch stonden bepaalde opdracht op de planning die te maken hadden met hoe kom je over op je klant, in dit geval het paard. Hierin moesten we het paard begeleiden en rekening mee houden hoe wij dingen aanpakten. Voor mij als redelijk dominant persoon was dit ook duidelijk dat ik vaak al met het doel bezig ben. In plaats van bedenken hoe ik iets aan ga pakken en hoe ik bij dat doel kom. Ik liep dus te hard van stapel wat leidde tot een niet goeie uitvoering van de opdracht. Na weer opnieuw te beginnen en er over na te denken ging de tweede poging vlekkeloos. Ik ben dus ingaan zien dat het erom gaat hoe je je ergens over voelt en hierdoor op stelt. Je kan wel heel druk ergens mee bezig zijn in je hoofd maar als je je gevoel het er niet mee een is, is de kans op mislukking erg groot. Na deze dag kan ik zeggen dat ik het paardenspiegelen echt heel leuk vond en ik zie nu absoluut de meerwaarde waarom wij dit in de trainingen hebben.

Dag 3 verkoop training 01-11-2023

Dag 3 was weer theorie en oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Deze dag stond in het teken van herhalen van dag 1 en het vervolg daarop met bezwaren omgaan. We hebben het allemaal wel eens meegemaakt als verkoper maar ook als koper. Je wilt iets (ver)kopen en er is nog iets wat je dwarszit. Denk aan de prijs, geen interesse of levertijd. Hoe ga je hier dan mee om is de vraag. Als verkoper hebben we gekeken hoe je met deze bezwaren om kan gaan zonder in de verdediging te schieten of gelijk je product de hemel in te prijzen. Hiernaast gingen we ook een verkoopgesprek voeren met een bepaalde opzet om eerst zoveel mogelijk te weten te komen over je gesprekspartner. De juiste vragen te stellen en op de juiste ‘haakjes’ in te gaan. Het gesprek moest uitkomen op een samenwerking met het gesprekspartner na de juiste opzet van het gesprek uit te hebben gevoerd. Toch is dit soms lastiger dan het lijkt. Dit heeft te maken met welk persoon je te maken hebt, zijn ze dominant, sociaal of afstandelijk en hoe ga je hier dan mee om? De training laat je inzien hoe bepaalde mensen een gesprek willen ervaren en om de behoeftes te achter halen van die persoon. Dit is voor iedereen natuurlijk anders dus is dit als verkoper iets wat je aan moet voelen wat je wel of niet bij sommige mensen kan zeggen.

Dag 4 verkoop training 28-11-2023

De laatste dag van de verkoop training, deze dag stond onderhandelen en afsluiten op het programma. Want na een goed gesprek is het natuurlijk wel fijn dat je ook tot een overeenkomst kan komen. We begonnen met het kijken naar welke leidmotieven er zijn, dit is natuurlijk erg belangrijk om te achter halen waarom iemand iets wil. Als je dit weet kan je inspelen op dat motief en ga je geen onnodige informatie vertellen die deze persoon niet van waarde vindt. Hier hebben we ook weer een verkoopgesprek mee geoefend, deze keer moesten we een auto verkopen maar met heel veel addertjes onder het gras. Mij viel op dat wanneer je er naar kijkt en luistert de ‘haakje’ die ik eerder benoemde, overduidelijk zijn. Alleen als je eenmaal zelf het gesprek voert, vliegen ze zo over je hoofd heen. Door dit dus te oefenen maar ook te observeren, werkt dit heel goed als een spiegel. Geloof me, je gaat jezelf tegen komen en er achter komen dat je je neus ook wel eens stoot. Het lijkt zo simpel als je er naar kijkt maar wanneer je er midden in staat, is dit toch heel anders. Tijdens het behandelen van onderhandelen kwamen bepaalde technieken aanbod die er bestaan voor het onderhandelen. De oudste vorm van onderhandelen die we waarschijnlijk allemaal kennen, het handje klappen. Deze komt eigenlijk niet meer voor maar als je eenmaal sloeg, zat je er ook aan vast. Voor het afsluiten zijn er ook weer bepaalde manieren, sommige manieren werken beter voor anderen en sommige manieren zijn makkelijker te gebruiken. Na dat we alles hadden behandeld, gingen we natuurlijk als afsluiter nog een gesprek voeren met Luuk. Luuk schoof bij iemand aan en die opende het gesprek, maar hij kon op elk moment bij iemand anders aanschuiven. En ook hier kom je er weer achter, wanneer je er naar kijkt en alles aanhoort, dingen OVERDUIDELIJK zijn. Toen verschoof zijn stoel ineens naar mij, pure paniek en signalen zijn ineens niet meer zo duidelijk. Dit is dus zo belangrijk dat er niet alleen theorie behandelt wordt, maar ook het echt oefenen van dingen. Daarnaast kan ik je 1 ding vertellen, Luuk maakt het je ook niet makkelijk. Dit is in mijn optiek alleen maar beter, hier leer je meer van en ook door het kijken naar gesprekken met anderen.

Conclusie verkoop training 29-11-2023

Dit dagboek is al even in de maak, maar ik kan zeggen dat ik er heel anders bij zat bij dag 4 dan dag 1. De verkoopgesprekken gingen beter, ik formuleerde betere vragen en kwam meer te weten over de persoon tegenover mij. Deze training was voor mij zeker wel een uitdaging maar ben erg blij dat ik de kans heb gekregen. Ik keek wel op tegen de lange dagen vol met theorie maar achteraf kan ik zeggen dat ik niet het gevoel heb gehad dat het te veel was of dat mijn hoofd vol zat. Dit komt ook zeker door Luuk die met zoveel energie de training geeft en zijn kennis deelt. Ik kan iedereen deze training aanraden en nu hoor ik je denken “ja maar je werkt er dus dat snap ik wel”, maar zelfs als ik hier niet zou werken zou ik dit iedereen aanraden.